Jak prawidłowo stosować penicylinę?

Jak prawidłowo stosować penicylinę?

28 października 2017 2 przez EMCARE.PL

Penicylina jest jednym z najpopularniejszych antybiotyków o szerokim spektrum działania. Jest niesamowita również dlatego, że była pierwszym na świecie antybiotykiem. Działa bakteriobójczo, dlatego najchętniej jest stosowana w różnego rodzaju zakażeniach bakteryjnych. Jej pojawienie się na rynku medycznym zrewolucjonizowała w ogóle podejście do chorób, na które chwile wcześniej umierały miliony ludzi. Czy jednak każdy może stosować ten antybiotyk i jakie są jego skutki uboczne, o których naprawdę rzadko się mówi?

Kiedy stosować penicylinę?

Ów antybiotyk ma bardzo uniwersalne zastosowanie, a więc może być wykorzystywana w przypadku zachorowania zarówno na bakteryjne zapalenie wsierdzia, kiłę, rzeżączkę, błonicę, ale także w profilaktyce choroby reumatycznej, po porodzie, po zabiegach chirurgicznych, kiedy pojawiają się jakiekolwiek powikłania, w zakażeniach paciorkowcem. Penicylina jest również mało toksyczna dla organizmu, dlatego może ją stosować w zasadzie większość pacjentów. Charakteryzuje się też dobrą penetracją do narządów oraz tkanek, przyspieszając łagodzenie stanu zapalnego.

Jakie są przeciwwskazania?

Szczególną ostrożność należy zachować ze stosowaniem penicyliny u osób chorujących na choroby alergiczne oraz na astmę oskrzelową, a także u pacjentów z niewydolnością nerek lub serca lub u osób przyjmujących leki moczopędne oraz zawierające potas. Stosowanie penicyliny może również wpływać na układ odpornościowy, dając gorączkę, bóle stawów, obrzęki czy wykwity skórne, a nawet rodzaj nadkażeń drożdżakami czy dreszcze.

Branża medyczna w Polsce

Przyszłość nowych technologii w medycynie rysuje się w jasnych barwach – co do tego nie można mieć nawet cienia wątpliwości. Całodobowa dostępność czy nieustanny wzrost popularności akcesoriów do monitorowania funkcji organizmu (takich jak pulsometry, krokomierze) otwierają przed telemedycyną gigantyczne możliwości. Co więcej, pojawia się coraz więcej firm i startupów produkujących urządzenia, które ułatwiają zapewnienie lepszej opieki medycznej przez Internet.

Już dziś, spełniając zapotrzebowanie w zakresie telemedycyny, rośnie rynek produktów umożliwiających zdalne monitorowanie stanu zdrowia. Według szacunków ekspertów, wartość tego rynku do końca 2027 roku na całym świecie ma wynieść 43 miliardy dolarów. Jego rozwój jest zgodny z najnowszymi trendami, które mają optymalizować działalność placówek medycznych poprzez zapewnienie pacjentom w jak najszerszym zakresie opieki w miejscu zamieszkania oraz interweniowanie tylko w koniecznych sytuacjach. Przewiduje się również, że cały globalny rynek opieki zdrowotnej online będzie rosnąć w tempie 14,5% rok do roku, co oznacza że w 2027 roku może on osiągnąć wartość 230,6 miliarda USD.

Sektor prywatnych usług medycznych jest kluczowy dla funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. To właśnie on przeciera szlaki dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wyznacza standardy w jakości obsługi pacjentów i nadaje kierunek rozwoju branży.

Dane statystyczne pokazują, że służba zdrowia podnosi się z kryzysu wywołanego pandemią. Według Statisty w 2021 roku rynek prywatnych usług medycznych w Polsce był wart prawie 61 miliardów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to w wyniku Covid-19 wartość rynku odnotowała spadek.

Polacy chętnie korzystają z nierefundowanej opieki medycznej. Wydatki prywatne stanowią ponad ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia (budżet NFZ na 2021 rok wyniósł 103 mld PLN). Sektor prywatny stanowi istotną część polskiej służby zdrowia i jest kluczowy dla efektywnego działania całego systemu.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.