Zdrowa ciąża – wyzwanie czy już trend?

Zdrowa ciąża – wyzwanie czy już trend?

3 listopada 2022 0 przez EMCARE.PL

Zmiana podejścia Polek do tematu ciąży jest coraz bardziej zauważalna i nic w tym dziwnego. Trend na zdrowy tryb życia zagościł w naszym kraju na dobre i tyczy się także pań w ciąży. Nie powinna być to chwilowa moda, a zmiany na całe życie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w listopadzie 2020 opublikowała zalecenia dla ciężarnych kobiet. Jeśli brak przeciwwskazań medycznych, umiarkowana aktywność fizyczna jest wręcz zalecana. Można więc śmiało chodzić na spacery, biegać, pływać, jeździć na rowerze, ćwiczyć jogę lub pilates. W październiku tego roku rusza też wyzwanie pod hasłem „Zdrowa ciąża”. Pytanie na czym polega? Odpowiedzi udziela dietetyk kliniczna.

Matka Polka – zdrowa i aktywna?

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. Te dziewięć miesięcy to okres wielu zmian, które zachodzą w ciele. Pojawiają się wahania hormonów, zmienność nastrojów i wzmożona dbałości o zdrowie swoje i dziecka. Od dawna mówi się, że „ciąża to nie choroba”, a jedynie odmienny stan, w którym chwilowo znajduje się kobieta. Regularne badania kontrolne oraz wizyty u ginekologa to podstawa. W ostatnich latach zmieniło się też podejście Polek do ich nawyków w czasie ciąży.

Coraz chętniej dbamy o aktywność fizyczną i zdrową dietę. Wiele kobiet odeszło od myślenia, że ciąża to moment, gdy bezkarnie można jeść za dwoje. Nie jest to korzystne ani dla ich zdrowia, ani przyszłego potomstwa.” – komentuje Roksana Środa, dietetyk kliniczna i założycielka platformy edukacyjnej MajAcademy. Co więcej, nie wszystkie kobiety szybko chudną po przebytej ciąży, a nagromadzone kilogramy zostają z nimi na długie lata. Świadome tego Polki, coraz częściej stawiają na zbilansowaną dietę, która ma wpłynąć pozytywnie na nie same oraz na zdrowie malucha. Coraz popularniejsza jest też umiarkowana aktywność fizyczna ciężarnych.

Moda gwiazd czy pozytywny trend?

Zdrowa dieta i odpowiednia suplementacja muszą być nakierowana na faktyczne potrzeby kobiety w ciąży. To bardzo pozytywny trend, który pokazuje, że Polki to dbające o siebie, świadome kobiety, które wiedzą, że zdrowie często zaczyna się właśnie od odpowiednich nawyków.

Trend dotyczący zdrowej diety i sportu jest dziś bardzo widoczny w internecie, szczególnie w mediach społecznościowych. Wiele polskich gwiazd i celebrytek, na przykład Anna Lewandowska, Małgorzata Rozenek, Agnieszka Kaczorowska czy Joanna Opozda pokazują, że w ciąży można uprawiać sport, a zamiast zajadać się słodyczami, stosować zdrową i pyszną dietę. Na pewno taki przekaz trafia do wielu Polek, dzięki czemu one też chcą dorównać swoim „idolkom”.

Zdrowa dieta w ciąży – czyli jaka?

Odpowiednie żywienie w ciąży to bardzo istotna kwestia. Pytanie, co jest kluczowe? „Nawet jedząc zdrowo, nie zawsze jesteśmy w stanie odpowiednio zbilansować dietę pod kątem swojego dobrego samopoczucia w ciąży i zdrowia maluszka. Warto więc korzystać z wiedzy ekspertów, którą znajdziemy w takich miejscach jak na przykład platforma MajAcademy. Razem z zespołem ekspertów – psycho-dietetyków, dietetyków klinicznych, dbamy o holistyczne podejście do zdrowego trybu życia. Nie tylko trakcie, ale też przed ciążą.  Dostępne tam porady na pewno okażą się przydatne dla każdej przyszłej mamy. – komentuje założycielka platformy Roksana Środa. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe i pozornie zdrowa dieta może wyrządzić dużo złego.

Na platformie MajAcademy od 3. października trwa cykl „Zdrowa ciąża”. W ramach akcji, na subskrybentki platformy czekają webinary, konsultacje oraz dedykowane treści oraz porady. „To jest też wyzwanie, które sprawdzi się idealnie, jeśli planujemy ciążę lub w niej jesteśmy, a nawet zaraz po porodzie. Wraz z moim zespołem stworzyliśmy prawdziwe kompendium wiedzy i chcemy się nim dzielić. Treści jakie udostępnimy, nie znikną z platformy – będą cały czas dostępne dla subskrybentów. Tak jak mówię w swoim podcaście „Zdrowa Środa”. Zdrowie nie powinno być luksusem, platforma musi myć przystępna cenowo i dawać dostęp do wiedzy najlepszych ekspertów w swojej dziedzinie”. – podsumowuje Roksana Środa.

To na co zwraca uwagę organizatorzy akcji „Zdrowa ciąża” to agenda o czym będzie mowa. W ramach planowanych treści znajdują się tematy m.in. dieta wspierająca płodność, nadciśnienie w ciąży, cholestaza ciążowa, problemy jelitowe w ciąży czy żywienie w trakcie laktacji. 

Miejmy nadzieję, że Polki coraz śmielej będą prowadziły zdrowy tryb życia w ciąży, a mit o tym, że nie można ćwiczyć lub można jeść, ile się chce, stopniowo zacznie zanikać ze świadomości kobiet.

Umiarkowana aktywność fizyczna i zdrowa dieta to najlepsza inwestycja w zdrowie swoje i malucha. Takie działania pomogą też szybciej dojść do siebie i odzyskać formę po porodzie. Każda mama chce mieć siłę i być sprawna, żeby móc jak najwięcej czasu spędzać ze swoim dzieckiem, mieć czas na opiekę nad nim, zabawę. Warto więc wziąć sobie te rady do serca i nie traktować ich jako chwilowej mody promowanej przez celebrytki. Aktywność fizyczna i zdrowa dieta w ciąży to działania, które z pewnością przyczynią się do dobrego samopoczucia przyszłej mamy oraz dziecka.

Branża medyczna w Polsce

Branża medyczna okazuje się mocno zróżnicowana pod względem zapotrzebowania na pracowników, wymagań i perspektyw oferowanych zarówno na początkowych, jak i późniejszych etapach kariery.

Największe szanse na pracę ma w Polsce pielęgniarka. Nie powoduje to jednak masowego garnięcia się do tego zawodu, mimo iż perspektywy zatrudnienia nie spadną na pewno przez przynajmniej kilka lat. W sektorze szykują się ustawowe podwyżki – nawet do kwoty 5250 zł brutto, ale dotyczyć będą one jedynie pielęgniarek z dyplomem magistra w pielęgniarstwie lub położnictwie oraz specjalizacją ( to dopiero od 2021 roku).

O ile w aptekach nie ma zbyt dużego zapotrzebowania na pracowników i nic nie wskazuje na to, by mogło się to zmienić, o tyle farmaceutów szukają koncerny farmaceutyczne. Nie zawsze jest to praca badawcza. Często farmaceuci obejmują stanowiska specjalisty w dziale rozwoju czy innowacji, product managera. Coraz częściej, oczekuje się od nich wykształcenia na poziomie doktoratu. Osoba posiadająca taki poziom wykształcenia może też zarobić znacznie więcej, nawet powyżej 10 000 zł.

Kierunki, które jeszcze kilka lat temu kończyły się bezrobociem, dziś dają perspektywy. Osób, które ukończyły kierunki związane z biologią, chemią, biotechnologią, mikrobiologią, genetyką, biologią molekularną, poszukują wielkie zagraniczne koncerny i mniejsze rodzime startupy.

Ofert pracy przybywa, bo biotechnologia rozwija się w błyskawicznym tempie. Nie zawsze jednak są to oferty skoncentrowane na pracy laboratoryjnej bądź technicznej – znacznie częściej firmy poszukują sprzedawców B2B (np. oferujących analizy molekularne dedykowane rolnictwu, branży kosmetycznej czy weterynaryjnej), osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy prowadzenie projektów. Na takich stanowiskach niezbędna jest nie tylko wiedza merytoryczna, ale również umiejętności budowania kontaktu i utrzymywania relacji z klientami. I oczywiście chęć do tego, by zamiast pracą przy szalkach zająć się sprzedażą.

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Wartość eksportu polskich wyrobów medycznych rośnie w tempie dwucyfrowym i ta dynamika powinna się utrzymać w kolejnych latach. Nasze krajowe produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Coraz więcej polskich firm jest zainteresowanych ekspansją na rynki zagraniczne, poszerzając tym samym portfolio dostępnych na polskim rynku wyrobów.

Rynek polskich producentów wyrobów medycznych składa się głównie z małych i średnich firm, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmieniających się potrzeb rynku czy też wymagań i oczekiwań pacjentów. Nie należy jednak zapominać, że mamy też firmy z globalnym doświadczeniem, które osiągnęły już ogromne sukcesy międzynarodowe i od lat eksportują swoje produkty do ponad 90 krajów na całym świecie.

W czołówce polskich produktów eksportowych znajdują się m.in.: meble medyczne, narzędzia chirurgiczne, implanty ortopedyczne, urządzenia ortopedyczne, aparatura elektrodiagnostyczna, sterylizatory medyczne, specjalistyczne opatrunki czy przyrządy i urządzenia okulistyczne.

Polska należy do grona czołowych producentów środków chłonnych w Europie Środkowo-Wschodniej i jest jednym z największych w Europie. do zalet polskich produktów medycznych można zaliczyć wysoką jakość w połączeniu z przystępną ceną, niezawodność, kompatybilność z wyrobami innych producentów oraz elastyczność w podejściu do wymagań klienta.

W dobie pandemii, z oczywistych względów, na największy rozwój mogą liczyć wszelkie rozwiązania z zakresu telemedycyny, umożliwiające leczenie i diagnostykę pacjenta na odległość. Z drugiej strony, pandemia wciąż pokazuje, że firmy reprezentujące sektor wyrobów medycznych muszą na bieżąco reagować na nowe ograniczenia i potrzeby rynku, a także odznaczać się innowacyjnym podejściem. A to znaczy, że trendy na rynku wyrobów medycznych mogą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Wpływ koronawirusa na medycynę nie skończy się razem z pandemią. W kolejnych latach branża medyczna koncentrować się będzie na takich trendach, jak starzenie się społeczeństw, aplikacje zdrowotne i fitnessowe, telemedycyna czy wirtualna diagnostyka. Produkty i technologie nielekowe z tych właśnie obszarów znajdą się wysoko na liście wydatków Polaków. W efekcie można spodziewać się wzrostu prywatnych nakładów na ochronę zdrowia, w tym na wyroby medyczne.

Wydatki na zdrowie stanowią ok. 5% całkowitych wydatków gospodarstw domowych i utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Największa część wydatków na zdrowie jest przeznaczana na zakup leków – zarówno tych dostępnych na receptę, jak też OTC, czyli produktów wydawanych bez recepty.

Negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa na społeczeństwo i gospodarkę jest i będzie coraz większy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty niezwiązane bezpośrednio z COVID-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, będą stale rosły.

Dynamika cen może się różnić w zależności od konkretnej grupy produktów, ale powszechny wzrost cen surowców, produktów i usług wskazywałby na podobny trend w branży wyrobów medycznych.

Wyroby medyczne to szeroka, różnorodna i niezwykle innowacyjna kategoria produktów, obejmująca 500 000 wyrobów, takich jak przedmioty ortopedyczne i rehabilitacyjne, opatrunki specjalistyczne, implanty, szwy, jak również specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.