Zdrowa ciąża – wyzwanie czy już trend?

Zdrowa ciąża – wyzwanie czy już trend?

3 listopada 2022 0 przez EMCARE.PL

Zmiana podejścia Polek do tematu ciąży jest coraz bardziej zauważalna i nic w tym dziwnego. Trend na zdrowy tryb życia zagościł w naszym kraju na dobre i tyczy się także pań w ciąży. Nie powinna być to chwilowa moda, a zmiany na całe życie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w listopadzie 2020 opublikowała zalecenia dla ciężarnych kobiet. Jeśli brak przeciwwskazań medycznych, umiarkowana aktywność fizyczna jest wręcz zalecana. Można więc śmiało chodzić na spacery, biegać, pływać, jeździć na rowerze, ćwiczyć jogę lub pilates. W październiku tego roku rusza też wyzwanie pod hasłem „Zdrowa ciąża”. Pytanie na czym polega? Odpowiedzi udziela dietetyk kliniczna.

Matka Polka – zdrowa i aktywna?

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. Te dziewięć miesięcy to okres wielu zmian, które zachodzą w ciele. Pojawiają się wahania hormonów, zmienność nastrojów i wzmożona dbałości o zdrowie swoje i dziecka. Od dawna mówi się, że „ciąża to nie choroba”, a jedynie odmienny stan, w którym chwilowo znajduje się kobieta. Regularne badania kontrolne oraz wizyty u ginekologa to podstawa. W ostatnich latach zmieniło się też podejście Polek do ich nawyków w czasie ciąży.

Coraz chętniej dbamy o aktywność fizyczną i zdrową dietę. Wiele kobiet odeszło od myślenia, że ciąża to moment, gdy bezkarnie można jeść za dwoje. Nie jest to korzystne ani dla ich zdrowia, ani przyszłego potomstwa.” – komentuje Roksana Środa, dietetyk kliniczna i założycielka platformy edukacyjnej MajAcademy. Co więcej, nie wszystkie kobiety szybko chudną po przebytej ciąży, a nagromadzone kilogramy zostają z nimi na długie lata. Świadome tego Polki, coraz częściej stawiają na zbilansowaną dietę, która ma wpłynąć pozytywnie na nie same oraz na zdrowie malucha. Coraz popularniejsza jest też umiarkowana aktywność fizyczna ciężarnych.

Moda gwiazd czy pozytywny trend?

Zdrowa dieta i odpowiednia suplementacja muszą być nakierowana na faktyczne potrzeby kobiety w ciąży. To bardzo pozytywny trend, który pokazuje, że Polki to dbające o siebie, świadome kobiety, które wiedzą, że zdrowie często zaczyna się właśnie od odpowiednich nawyków.

Trend dotyczący zdrowej diety i sportu jest dziś bardzo widoczny w internecie, szczególnie w mediach społecznościowych. Wiele polskich gwiazd i celebrytek, na przykład Anna Lewandowska, Małgorzata Rozenek, Agnieszka Kaczorowska czy Joanna Opozda pokazują, że w ciąży można uprawiać sport, a zamiast zajadać się słodyczami, stosować zdrową i pyszną dietę. Na pewno taki przekaz trafia do wielu Polek, dzięki czemu one też chcą dorównać swoim „idolkom”.

Zdrowa dieta w ciąży – czyli jaka?

Odpowiednie żywienie w ciąży to bardzo istotna kwestia. Pytanie, co jest kluczowe? „Nawet jedząc zdrowo, nie zawsze jesteśmy w stanie odpowiednio zbilansować dietę pod kątem swojego dobrego samopoczucia w ciąży i zdrowia maluszka. Warto więc korzystać z wiedzy ekspertów, którą znajdziemy w takich miejscach jak na przykład platforma MajAcademy. Razem z zespołem ekspertów – psycho-dietetyków, dietetyków klinicznych, dbamy o holistyczne podejście do zdrowego trybu życia. Nie tylko trakcie, ale też przed ciążą.  Dostępne tam porady na pewno okażą się przydatne dla każdej przyszłej mamy. – komentuje założycielka platformy Roksana Środa. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe i pozornie zdrowa dieta może wyrządzić dużo złego.

Na platformie MajAcademy od 3. października trwa cykl „Zdrowa ciąża”. W ramach akcji, na subskrybentki platformy czekają webinary, konsultacje oraz dedykowane treści oraz porady. „To jest też wyzwanie, które sprawdzi się idealnie, jeśli planujemy ciążę lub w niej jesteśmy, a nawet zaraz po porodzie. Wraz z moim zespołem stworzyliśmy prawdziwe kompendium wiedzy i chcemy się nim dzielić. Treści jakie udostępnimy, nie znikną z platformy – będą cały czas dostępne dla subskrybentów. Tak jak mówię w swoim podcaście „Zdrowa Środa”. Zdrowie nie powinno być luksusem, platforma musi myć przystępna cenowo i dawać dostęp do wiedzy najlepszych ekspertów w swojej dziedzinie”. – podsumowuje Roksana Środa.

To na co zwraca uwagę organizatorzy akcji „Zdrowa ciąża” to agenda o czym będzie mowa. W ramach planowanych treści znajdują się tematy m.in. dieta wspierająca płodność, nadciśnienie w ciąży, cholestaza ciążowa, problemy jelitowe w ciąży czy żywienie w trakcie laktacji. 

Miejmy nadzieję, że Polki coraz śmielej będą prowadziły zdrowy tryb życia w ciąży, a mit o tym, że nie można ćwiczyć lub można jeść, ile się chce, stopniowo zacznie zanikać ze świadomości kobiet.

Umiarkowana aktywność fizyczna i zdrowa dieta to najlepsza inwestycja w zdrowie swoje i malucha. Takie działania pomogą też szybciej dojść do siebie i odzyskać formę po porodzie. Każda mama chce mieć siłę i być sprawna, żeby móc jak najwięcej czasu spędzać ze swoim dzieckiem, mieć czas na opiekę nad nim, zabawę. Warto więc wziąć sobie te rady do serca i nie traktować ich jako chwilowej mody promowanej przez celebrytki. Aktywność fizyczna i zdrowa dieta w ciąży to działania, które z pewnością przyczynią się do dobrego samopoczucia przyszłej mamy oraz dziecka.

Branża medyczna w Polsce

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Problemy z brakami kadrowymi wśród specjalistów i personelu pomocniczego przekładają się na niską dostępność usług medycznych. Jest to jeden z najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania służby zdrowia. Według badań CBOS aż 82% Polaków uważa, że ciężko jest umówić się na wizytę u specjalisty, a 71% negatywnie ocenia dostępność personelu w szpitalach.

Problem ten pogłębia biurokratyzacja placówek medycznych. Według raportu NIK lekarze poświęcają 33% swojego czasu na wypełnianie dokumentacji medycznej i inne czynności administracyjne podczas wizyty stacjonarnej i aż 43% podczas teleporady.

Pierwszym krokiem w zwiększaniu dostępności personelu medycznego powinno być zatem efektywne wykorzystanie czasu już zatrudnionych specjalistów. Można to zrobić np. przez:

  • stosowanie podejścia digital first wobec pacjentów, zgodnie z którym pierwszy wywiad medyczny przeprowadza się zdalnie, by ocenić konieczność skierowania na wizytę osobistą,
  • integracje systemów informatycznych (np. z narzędziami do obsługi diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej), 
  • automatyzację przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi placówkami, co usprawni podejmowanie decyzji o leczeniu,
  • cyfryzację procesów administracyjnych (prowadzenie rejestrów elektronicznej dokumentacji medycznej),
  • wdrożenie systemów do automatyzacji rejestracji wizyt, które m.in. przypominają pacjentom o terminie konsultacji i zmniejszają liczbę „okienek” w grafikach lekarzy.

Każda automatyzacja, która pozwala odciążyć personel medyczny od żmudnych i powtarzalnych zadań, przekłada się na większą dostępność usług, wyższy poziom satysfakcji pacjentów i lepsze doświadczenia samych medyków. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w kontekście zmniejszania braków kadrowych i zachęcania wykwalifikowanych specjalistów do pracy w polskich firmach. 

Wartość eksportu polskich wyrobów medycznych rośnie w tempie dwucyfrowym i ta dynamika powinna się utrzymać w kolejnych latach. Nasze krajowe produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Coraz więcej polskich firm jest zainteresowanych ekspansją na rynki zagraniczne, poszerzając tym samym portfolio dostępnych na polskim rynku wyrobów.

Rynek polskich producentów wyrobów medycznych składa się głównie z małych i średnich firm, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmieniających się potrzeb rynku czy też wymagań i oczekiwań pacjentów. Nie należy jednak zapominać, że mamy też firmy z globalnym doświadczeniem, które osiągnęły już ogromne sukcesy międzynarodowe i od lat eksportują swoje produkty do ponad 90 krajów na całym świecie.

W czołówce polskich produktów eksportowych znajdują się m.in.: meble medyczne, narzędzia chirurgiczne, implanty ortopedyczne, urządzenia ortopedyczne, aparatura elektrodiagnostyczna, sterylizatory medyczne, specjalistyczne opatrunki czy przyrządy i urządzenia okulistyczne.

Polska należy do grona czołowych producentów środków chłonnych w Europie Środkowo-Wschodniej i jest jednym z największych w Europie. do zalet polskich produktów medycznych można zaliczyć wysoką jakość w połączeniu z przystępną ceną, niezawodność, kompatybilność z wyrobami innych producentów oraz elastyczność w podejściu do wymagań klienta.

W dobie pandemii, z oczywistych względów, na największy rozwój mogą liczyć wszelkie rozwiązania z zakresu telemedycyny, umożliwiające leczenie i diagnostykę pacjenta na odległość. Z drugiej strony, pandemia wciąż pokazuje, że firmy reprezentujące sektor wyrobów medycznych muszą na bieżąco reagować na nowe ograniczenia i potrzeby rynku, a także odznaczać się innowacyjnym podejściem. A to znaczy, że trendy na rynku wyrobów medycznych mogą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Wpływ koronawirusa na medycynę nie skończy się razem z pandemią. W kolejnych latach branża medyczna koncentrować się będzie na takich trendach, jak starzenie się społeczeństw, aplikacje zdrowotne i fitnessowe, telemedycyna czy wirtualna diagnostyka. Produkty i technologie nielekowe z tych właśnie obszarów znajdą się wysoko na liście wydatków Polaków. W efekcie można spodziewać się wzrostu prywatnych nakładów na ochronę zdrowia, w tym na wyroby medyczne.

Wydatki na zdrowie stanowią ok. 5% całkowitych wydatków gospodarstw domowych i utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Największa część wydatków na zdrowie jest przeznaczana na zakup leków – zarówno tych dostępnych na receptę, jak też OTC, czyli produktów wydawanych bez recepty.

Negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa na społeczeństwo i gospodarkę jest i będzie coraz większy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty niezwiązane bezpośrednio z COVID-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, będą stale rosły.

Dynamika cen może się różnić w zależności od konkretnej grupy produktów, ale powszechny wzrost cen surowców, produktów i usług wskazywałby na podobny trend w branży wyrobów medycznych.

Wyroby medyczne to szeroka, różnorodna i niezwykle innowacyjna kategoria produktów, obejmująca 500 000 wyrobów, takich jak przedmioty ortopedyczne i rehabilitacyjne, opatrunki specjalistyczne, implanty, szwy, jak również specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.