PIERWSZA KONFERENCJA SIECI APTEK FRANCZYZOWYCH ZIKO APTEKA „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA” ZAKOŃCZONA SUKCESEM!

PIERWSZA KONFERENCJA SIECI APTEK FRANCZYZOWYCH ZIKO APTEKA „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA” ZAKOŃCZONA SUKCESEM!

3 listopada 2022 0 przez EMCARE.PL

W dniach 14-15 września w Hotelu Crystal Mountain w Wiśle odbyła się pierwsza edycja „Farmaceutycznego Forum Zdrowia”, którą organizowała sieć aptek franczyzowych Ziko Apteka. Podczas dwudniowej konferencji uczestniczący w wydarzeniu farmaceuci mogli wysłuchać prelekcji przedstawicieli firm farmaceutycznych i dermokosmetycznych, wymienić opinie i doświadczenia, a także zapoznać się z produktami na specjalnie przygotowanych producenckich stoiskach.

Sieć aptek franczyzowych Ziko Apteka zorganizowała dla swojego personelu wyjątkowe wydarzenie edukacyjne, które miało na celu zapoznać pracowników sieci z producentami leków, wyrobów farmaceutycznych oraz dermokosmetyków. Przedsięwzięcie odniosło wielki sukces. Dyskusjom merytorycznym, a także towarzyskim rozmowom nie było końca.

Kierujemy się zasadą, że „Ludzie budują wartość firmy, gdy są zadowoleni”. Dlatego tak dużą wagę przywiązujemy do zapewniania pracownikom możliwości kształcenia się i poszerzania kontaktów zawodowych. Takie wydarzenia jak Farmaceutyczne Forum Zdrowia są potrzebne i warto je organizować, bo daje ono możliwość zarówno farmaceutom, jak i przedstawicielom producentów bezpośrednio się spotkać i porozmawiać. Takiej wymiany wiedzy i doświadczeń między uczestnikami już dawno nie doświadczyłam. Dlatego pierwsza edycja Forum, z pewnością nie będzie ostatnia. Jestem szczęśliwa, że nasi pracownicy zakończyli konferencję z uśmiechem na ustach i myślę, bardzo pozytywnymi wrażeniami. – komentujeBeata Kmieć, Prezes Zarządu Ziko Apteka.

W pierwszym dniu Forum, farmaceuci mogli wysłuchać 9 prelegentów. Przekrój tematów był bardzo rozległy. W prezentacjach poruszone zostały takie zagadnienia jak: właściwe dobranie NLPZu (niesteroidowy lek przeciwzapalny), przypomnienie wytycznych drabiny analgetycznej, czy w jaki sposób wykonać wybrane postaci leku w Unguatorze. Referenci opowiadali również o farmakoterapii bólu, przedstawiając ofertę maści i tabletek oraz dawali wskazówki, jak skutecznie zwalczać objawy infekcji dróg oddechowych i właściwie dobrać lek. Przedstawiono również schematy postępowania w przypadku najpowszechniejszych ran urazowych. Pojawiały się również pytania z sali, na które prelegenci z chęcią odpowiadali, a często rozmowy dotyczące danej tematyki były kontynuowane w kuluarach.

Na 19 stoiskach czekali przedstawiciele producentów, którzy chętnie opowiadali o produktach i pokazywali ich zastosowanie. Farmaceuci mogli przetestować m.in. dermokosmetyki, sprawdzając ich konsystencję czy szybkość wchłaniania, ale także wypróbować chociażby nowe ciśnieniomierze. Producenci pokazywali np. praktyczne zastosowanie nowoczesnych opatrunków oraz uczyli, jak prawidłowo je wykonać. Przedstawiciele chętnie słuchali farmaceutów, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach z Pacjentami oraz szczegółowo odpowiadali na zadawane przez nich pytania dotyczące branży i asortymentu.

Drugi dzień był poświęcony integracji pracowników. Jednym z wyzwań dobrej współpracy w grupie jest skuteczna komunikacja i umiejętność wykonywania zadań pod presją czasu i natłoku innych obowiązków i właśnie podczas gry integracyjnej personel aptek mógł wyszlifować te predyspozycje.

Farmaceutyczne Forum Zdrowia sieci aptek franczyzowych Ziko Apteka pozwoliło uczestnikom nawiązać bliższe relacje biznesowe oraz koleżeńskie, a także poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą rynku farmaceutycznego i dermokosmetycznego. Było dużo radości, śmiechu i fachowej wiedzy. Kolejna edycja za rok.

Branża medyczna w Polsce

Wartość eksportu polskich wyrobów medycznych rośnie w tempie dwucyfrowym i ta dynamika powinna się utrzymać w kolejnych latach. Nasze krajowe produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Coraz więcej polskich firm jest zainteresowanych ekspansją na rynki zagraniczne, poszerzając tym samym portfolio dostępnych na polskim rynku wyrobów.

Rynek polskich producentów wyrobów medycznych składa się głównie z małych i średnich firm, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmieniających się potrzeb rynku czy też wymagań i oczekiwań pacjentów. Nie należy jednak zapominać, że mamy też firmy z globalnym doświadczeniem, które osiągnęły już ogromne sukcesy międzynarodowe i od lat eksportują swoje produkty do ponad 90 krajów na całym świecie.

W czołówce polskich produktów eksportowych znajdują się m.in.: meble medyczne, narzędzia chirurgiczne, implanty ortopedyczne, urządzenia ortopedyczne, aparatura elektrodiagnostyczna, sterylizatory medyczne, specjalistyczne opatrunki czy przyrządy i urządzenia okulistyczne.

Polska należy do grona czołowych producentów środków chłonnych w Europie Środkowo-Wschodniej i jest jednym z największych w Europie. do zalet polskich produktów medycznych można zaliczyć wysoką jakość w połączeniu z przystępną ceną, niezawodność, kompatybilność z wyrobami innych producentów oraz elastyczność w podejściu do wymagań klienta.

W dobie pandemii, z oczywistych względów, na największy rozwój mogą liczyć wszelkie rozwiązania z zakresu telemedycyny, umożliwiające leczenie i diagnostykę pacjenta na odległość. Z drugiej strony, pandemia wciąż pokazuje, że firmy reprezentujące sektor wyrobów medycznych muszą na bieżąco reagować na nowe ograniczenia i potrzeby rynku, a także odznaczać się innowacyjnym podejściem. A to znaczy, że trendy na rynku wyrobów medycznych mogą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Wpływ koronawirusa na medycynę nie skończy się razem z pandemią. W kolejnych latach branża medyczna koncentrować się będzie na takich trendach, jak starzenie się społeczeństw, aplikacje zdrowotne i fitnessowe, telemedycyna czy wirtualna diagnostyka. Produkty i technologie nielekowe z tych właśnie obszarów znajdą się wysoko na liście wydatków Polaków. W efekcie można spodziewać się wzrostu prywatnych nakładów na ochronę zdrowia, w tym na wyroby medyczne.

Wydatki na zdrowie stanowią ok. 5% całkowitych wydatków gospodarstw domowych i utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Największa część wydatków na zdrowie jest przeznaczana na zakup leków – zarówno tych dostępnych na receptę, jak też OTC, czyli produktów wydawanych bez recepty.

Negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa na społeczeństwo i gospodarkę jest i będzie coraz większy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty niezwiązane bezpośrednio z COVID-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, będą stale rosły.

Dynamika cen może się różnić w zależności od konkretnej grupy produktów, ale powszechny wzrost cen surowców, produktów i usług wskazywałby na podobny trend w branży wyrobów medycznych.

Wyroby medyczne to szeroka, różnorodna i niezwykle innowacyjna kategoria produktów, obejmująca 500 000 wyrobów, takich jak przedmioty ortopedyczne i rehabilitacyjne, opatrunki specjalistyczne, implanty, szwy, jak również specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne. 

Sektor prywatnych usług medycznych jest kluczowy dla funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. To właśnie on przeciera szlaki dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wyznacza standardy w jakości obsługi pacjentów i nadaje kierunek rozwoju branży.

Dane statystyczne pokazują, że służba zdrowia podnosi się z kryzysu wywołanego pandemią. Według Statisty w 2021 roku rynek prywatnych usług medycznych w Polsce był wart prawie 61 miliardów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to w wyniku Covid-19 wartość rynku odnotowała spadek.

Polacy chętnie korzystają z nierefundowanej opieki medycznej. Wydatki prywatne stanowią ponad ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia (budżet NFZ na 2021 rok wyniósł 103 mld PLN). Sektor prywatny stanowi istotną część polskiej służby zdrowia i jest kluczowy dla efektywnego działania całego systemu.