PIERWSZA KONFERENCJA SIECI APTEK FRANCZYZOWYCH ZIKO APTEKA „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA” ZAKOŃCZONA SUKCESEM!

PIERWSZA KONFERENCJA SIECI APTEK FRANCZYZOWYCH ZIKO APTEKA „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA” ZAKOŃCZONA SUKCESEM!

3 listopada 2022 0 przez EMCARE.PL

W dniach 14-15 września w Hotelu Crystal Mountain w Wiśle odbyła się pierwsza edycja „Farmaceutycznego Forum Zdrowia”, którą organizowała sieć aptek franczyzowych Ziko Apteka. Podczas dwudniowej konferencji uczestniczący w wydarzeniu farmaceuci mogli wysłuchać prelekcji przedstawicieli firm farmaceutycznych i dermokosmetycznych, wymienić opinie i doświadczenia, a także zapoznać się z produktami na specjalnie przygotowanych producenckich stoiskach.

Sieć aptek franczyzowych Ziko Apteka zorganizowała dla swojego personelu wyjątkowe wydarzenie edukacyjne, które miało na celu zapoznać pracowników sieci z producentami leków, wyrobów farmaceutycznych oraz dermokosmetyków. Przedsięwzięcie odniosło wielki sukces. Dyskusjom merytorycznym, a także towarzyskim rozmowom nie było końca.

Kierujemy się zasadą, że „Ludzie budują wartość firmy, gdy są zadowoleni”. Dlatego tak dużą wagę przywiązujemy do zapewniania pracownikom możliwości kształcenia się i poszerzania kontaktów zawodowych. Takie wydarzenia jak Farmaceutyczne Forum Zdrowia są potrzebne i warto je organizować, bo daje ono możliwość zarówno farmaceutom, jak i przedstawicielom producentów bezpośrednio się spotkać i porozmawiać. Takiej wymiany wiedzy i doświadczeń między uczestnikami już dawno nie doświadczyłam. Dlatego pierwsza edycja Forum, z pewnością nie będzie ostatnia. Jestem szczęśliwa, że nasi pracownicy zakończyli konferencję z uśmiechem na ustach i myślę, bardzo pozytywnymi wrażeniami. – komentujeBeata Kmieć, Prezes Zarządu Ziko Apteka.

W pierwszym dniu Forum, farmaceuci mogli wysłuchać 9 prelegentów. Przekrój tematów był bardzo rozległy. W prezentacjach poruszone zostały takie zagadnienia jak: właściwe dobranie NLPZu (niesteroidowy lek przeciwzapalny), przypomnienie wytycznych drabiny analgetycznej, czy w jaki sposób wykonać wybrane postaci leku w Unguatorze. Referenci opowiadali również o farmakoterapii bólu, przedstawiając ofertę maści i tabletek oraz dawali wskazówki, jak skutecznie zwalczać objawy infekcji dróg oddechowych i właściwie dobrać lek. Przedstawiono również schematy postępowania w przypadku najpowszechniejszych ran urazowych. Pojawiały się również pytania z sali, na które prelegenci z chęcią odpowiadali, a często rozmowy dotyczące danej tematyki były kontynuowane w kuluarach.

Na 19 stoiskach czekali przedstawiciele producentów, którzy chętnie opowiadali o produktach i pokazywali ich zastosowanie. Farmaceuci mogli przetestować m.in. dermokosmetyki, sprawdzając ich konsystencję czy szybkość wchłaniania, ale także wypróbować chociażby nowe ciśnieniomierze. Producenci pokazywali np. praktyczne zastosowanie nowoczesnych opatrunków oraz uczyli, jak prawidłowo je wykonać. Przedstawiciele chętnie słuchali farmaceutów, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach z Pacjentami oraz szczegółowo odpowiadali na zadawane przez nich pytania dotyczące branży i asortymentu.

Drugi dzień był poświęcony integracji pracowników. Jednym z wyzwań dobrej współpracy w grupie jest skuteczna komunikacja i umiejętność wykonywania zadań pod presją czasu i natłoku innych obowiązków i właśnie podczas gry integracyjnej personel aptek mógł wyszlifować te predyspozycje.

Farmaceutyczne Forum Zdrowia sieci aptek franczyzowych Ziko Apteka pozwoliło uczestnikom nawiązać bliższe relacje biznesowe oraz koleżeńskie, a także poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą rynku farmaceutycznego i dermokosmetycznego. Było dużo radości, śmiechu i fachowej wiedzy. Kolejna edycja za rok.

Branża medyczna w Polsce

Branża medyczna będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one na szybszą diagnostykę, efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla kompleksowej opieki. Nowe technologie powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę i pozwolić na rehabilitację w domu.

Służba zdrowia nowej generacji będzie wykorzystywała coraz więcej nowinek technologicznych – urządzeń mobilnych, telediagnostyki czy sztucznej inteligencji. W najbliższej przyszłości ponad 14 mln pacjentów może korzystać z nowych technologii w procesie leczenia. Największy potencjał mają przede wszystkim usługi telemedyczne, które mogą zrewolucjonizować system opieki zdrowotnej: przyspieszyć możliwość rozpoznania choroby czy poprawić jakość monitorowania leczenia.

Nowe technologie pozwalają na szybszą diagnostykę, bardziej efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Często są wytworem wielu wynalazców, którzy starają się doprowadzić do tego, by były one użyteczne dla pacjentów. Jest wiele innowacji, które dostają wiele nagród, natomiast nie są użytkowane, bo są zbyt trudne do zastosowania w codziennym życiu. Powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę, która pozwala na zmniejszenie kosztów diagnostyki i ewentualnej terapii. Nowe technologie, które pozwalają na rehabilitację, powinny być dostosowane do naszych telefonów komórkowych i pozwolić na rehabilitację w domu.

Żeby wydłużyć Polakom życie, nie wystarczy tylko normalna opieka medyczna i kontakt lekarza z pacjentem, lecz przede wszystkim potrzebna jest absolutnie nowoczesna technologia. To telemedycyna, kontakt z pacjentem poprzez różne inne narzędzia informatyczne, takie jak e-czaty czy wideoczaty, generalnie komunikacja z pacjentem w sposób skoordynowany, gdzie widzimy ścieżkę pacjenta w sposób ciągły, używając nowej technologii.

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne.