PIERWSZA KONFERENCJA SIECI APTEK FRANCZYZOWYCH ZIKO APTEKA „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA” ZAKOŃCZONA SUKCESEM!

PIERWSZA KONFERENCJA SIECI APTEK FRANCZYZOWYCH ZIKO APTEKA „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA” ZAKOŃCZONA SUKCESEM!

3 listopada 2022 0 przez EMCARE.PL

W dniach 14-15 września w Hotelu Crystal Mountain w Wiśle odbyła się pierwsza edycja „Farmaceutycznego Forum Zdrowia”, którą organizowała sieć aptek franczyzowych Ziko Apteka. Podczas dwudniowej konferencji uczestniczący w wydarzeniu farmaceuci mogli wysłuchać prelekcji przedstawicieli firm farmaceutycznych i dermokosmetycznych, wymienić opinie i doświadczenia, a także zapoznać się z produktami na specjalnie przygotowanych producenckich stoiskach.

Sieć aptek franczyzowych Ziko Apteka zorganizowała dla swojego personelu wyjątkowe wydarzenie edukacyjne, które miało na celu zapoznać pracowników sieci z producentami leków, wyrobów farmaceutycznych oraz dermokosmetyków. Przedsięwzięcie odniosło wielki sukces. Dyskusjom merytorycznym, a także towarzyskim rozmowom nie było końca.

Kierujemy się zasadą, że „Ludzie budują wartość firmy, gdy są zadowoleni”. Dlatego tak dużą wagę przywiązujemy do zapewniania pracownikom możliwości kształcenia się i poszerzania kontaktów zawodowych. Takie wydarzenia jak Farmaceutyczne Forum Zdrowia są potrzebne i warto je organizować, bo daje ono możliwość zarówno farmaceutom, jak i przedstawicielom producentów bezpośrednio się spotkać i porozmawiać. Takiej wymiany wiedzy i doświadczeń między uczestnikami już dawno nie doświadczyłam. Dlatego pierwsza edycja Forum, z pewnością nie będzie ostatnia. Jestem szczęśliwa, że nasi pracownicy zakończyli konferencję z uśmiechem na ustach i myślę, bardzo pozytywnymi wrażeniami. – komentujeBeata Kmieć, Prezes Zarządu Ziko Apteka.

W pierwszym dniu Forum, farmaceuci mogli wysłuchać 9 prelegentów. Przekrój tematów był bardzo rozległy. W prezentacjach poruszone zostały takie zagadnienia jak: właściwe dobranie NLPZu (niesteroidowy lek przeciwzapalny), przypomnienie wytycznych drabiny analgetycznej, czy w jaki sposób wykonać wybrane postaci leku w Unguatorze. Referenci opowiadali również o farmakoterapii bólu, przedstawiając ofertę maści i tabletek oraz dawali wskazówki, jak skutecznie zwalczać objawy infekcji dróg oddechowych i właściwie dobrać lek. Przedstawiono również schematy postępowania w przypadku najpowszechniejszych ran urazowych. Pojawiały się również pytania z sali, na które prelegenci z chęcią odpowiadali, a często rozmowy dotyczące danej tematyki były kontynuowane w kuluarach.

Na 19 stoiskach czekali przedstawiciele producentów, którzy chętnie opowiadali o produktach i pokazywali ich zastosowanie. Farmaceuci mogli przetestować m.in. dermokosmetyki, sprawdzając ich konsystencję czy szybkość wchłaniania, ale także wypróbować chociażby nowe ciśnieniomierze. Producenci pokazywali np. praktyczne zastosowanie nowoczesnych opatrunków oraz uczyli, jak prawidłowo je wykonać. Przedstawiciele chętnie słuchali farmaceutów, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach z Pacjentami oraz szczegółowo odpowiadali na zadawane przez nich pytania dotyczące branży i asortymentu.

Drugi dzień był poświęcony integracji pracowników. Jednym z wyzwań dobrej współpracy w grupie jest skuteczna komunikacja i umiejętność wykonywania zadań pod presją czasu i natłoku innych obowiązków i właśnie podczas gry integracyjnej personel aptek mógł wyszlifować te predyspozycje.

Farmaceutyczne Forum Zdrowia sieci aptek franczyzowych Ziko Apteka pozwoliło uczestnikom nawiązać bliższe relacje biznesowe oraz koleżeńskie, a także poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą rynku farmaceutycznego i dermokosmetycznego. Było dużo radości, śmiechu i fachowej wiedzy. Kolejna edycja za rok.

Branża medyczna w Polsce

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne. 

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Telemedycyna z jednej strony jest wyzwaniem dla branży medycznej, ponieważ wymaga inwestycji w nowoczesne oprogramowanie i narzędzia, zmiany organizacji pracy, szkoleń pracowników itd. Z drugiej strony stanowi ogromną szansę na zwiększenie dostępności usług medycznych, zmniejszenie kosztów obsługi pacjenta i przyciągnięcie nowej grupy docelowej — cyfrowych pacjentów. 

Teleporady w polskim wydaniu przypominają obecnie bardziej próbę skopiowania tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim, niż faktyczny przełom w cyfryzacji służby zdrowia. Niemniej już w takiej formie cieszą się one dużym zainteresowaniem ze strony pacjentów. W 2021 roku 62% Polaków, zamiast udać się do przychodni wybrało konsultację lekarską przez telefon. 

Docelowo telemedycyna (Digital Health) powinna oferować nowe formy opieki medycznej będące efektem synergii medycyny, technologii i telekomunikacji. Mowa nie tylko o telekonsultacjach lekarskich, ale również zdalnym monitoringu zdrowia, diagnostyce, rehabilitacji, a nawet zabiegach chirurgicznych. Technologie wspierające rozwój telemedycyny to m.in.:

  • Oprogramowanie specjalistyczne usprawniające komunikację na linii pacjent — lekarz,  prowadzące rejestr konsultacji,  systemy wspomagające diagnostykę radiologiczną i obrazową, analizujące dane historyczne i ułatwiające stawianie diagnozy, systemy do przetwarzania i wymiany informacji pomiędzy oddziałami i placówkami partnerskim, rejestry EDM i wiele innych. 
  • Aplikacje dla pacjentów jak portale internetowe z indywidualnymi kontami pacjentów umożliwiające umawianie wizyt, przedłużanie recept, planowanie badań, zarządzanie kalendarzem szczepień itp., aplikacje monitorujące stan zdrowia osób przewlekle chorych (np. cukrzyków), służące do przechowywania dokumentacji medycznej, wyboru ubezpieczenia medycznego, czy zakupu leków i realizacji recept itp.
  • Urządzenia typu Smart Health - zarówno profesjonalne rejestratory medyczne (jak holtery EKG czy zdalne KTG), które pozwalają zmniejszyć ilość hospitalizacji, jak i prostsza elektronika monitorująca stan zdrowia o charakterze profilaktycznym i mająca na celu zwiększenie zaangażowania pacjentów.

Rynek telemedycyny ma ogromny potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, niezbędne jest wdrożenie nowych technologii oraz zadbanie o ich integrację z użytkownikami (pacjentami i lekarzami). Wymaga to od firm spojrzenia na pacjenta w sposób holistyczny i zmapowania jego całej podróży przez system ochrony zdrowia, począwszy od momentu, w którym zaczyna poszukiwać informacji w Internecie, poprzez spotkanie z lekarzem i diagnostykę, aż po realizację recepty w aptece i konsultacje kontrolne.