Czy tłuszcze są zdrowe?

Czy tłuszcze są zdrowe?

9 sierpnia 2022 0 przez EMCARE.PL

W przeciwieństwie do wytycznych z 2005 roku i 2010, w tej najnowszej lekarze stwierdziłi , że: „nie ma korzyści dla zdrowia ograniczenie tłuszczu w diecie”. Po latach pogardy, tłuszcze (istotne dla zdrowia, dużo kalorii) odzyskały reputację. Jednak istnieją pojedyncze zastrzeżenia.

Nie poleca utrzymania tłuszczów nasyconych, które znajdują się w produktach spożywczych, takich jak ser, masło, pełnotłuste mleko, w granicach 10 procent wszystkich kalorii, napisał w 2015 DGAC w podsumowaniu swojego raportu naukowego.

Zdrowe odżywianie się identyfikuje się poprzez: „większą ilość warzyw, owoców oraz produktów pełnoziarnistych, chudego nabiału, owoców morza i orzechów. Umiarkowane spożycie alkoholu (wśród dorosłych), zmniejszenie ilości przetworzonego mięsa i słodzonych cukrem napojów i żywności oraz rafinowanych zbóż.

Dobry i zły

Istnieją zarówno dobre tłuszcze i złe tłuszcze. Nasycone i tłuszcze trans należy unikać, a omega-3, wielonienasycone, jednonienasycone tłuszcze  należy przyjąć za te właściwe. Złe tłuszcze, na przykład, można znaleźć w czerwonym mięsie, drobiu, produktach mleczarskich pełnotłustych i w, niektórych olejach powszechnie wykorzystywanych do przetwarzania żywności. Dobre tłuszcze występują głównie w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego w tym orzechach, a także rybach.

Na całym świecie, różne kraje mają swoje własne wersje graficzne przedstawienie odpowiednią dietę. Podczas gdy większość narodów europejskich kojarzy format piramidy w Chinach jest to już w formie pagody.

O to 12 wskazówek zdrowego odżywiania się.

Spożywanie odżywczej diety opartej na różnych produktach spożywczych pochodzących głównie z roślin.

Jedzenie chleba z ziarna oraz makarony, ryż, ziemniaki.

Jedzenie różnorodnych warzyw i owoców, najlepiej świeże i lokalne, kilka razy dziennie (co najmniej 400g dziennie).

Utrzymanie masy ciała między dopuszczalnymi norami (BMI 20-25) poprzez podejmowanie umiarkowanego poziomu aktywności fizycznej, najlepiej codziennie.

Kontrolować spożycie tłuszczu (nie więcej niż 30 procent dziennej energii) i zamienić te złe na dobre.

Wymienienie tłustego mięsa i produkty mięsne na rośliny strączkowych, soczewicę, ryby lub chude mięso.

Używanie mleka i produktów mlecznych takich jak kefir, kwaśne mleko, jogurt, twaróg.

Wybierz żywność  o niskiej zawartości cukru.

Wybierz dietę o niskiej zawartości soli. Całkowite spożycie soli nie powinno być większe niż jedna łyżeczka (6 g) dziennie, w tym soli w chlebie i przetworzonej żywności konserwowanej.

Jeśli alkohol jest spożywany, to ograniczyć spożycie do nie więcej niż dwa drinki (każdy zawiera 10 g alkoholu) dziennie.

Przygotować jedzenie w bezpieczny i higieniczny sposób.

Promuj wyłączne karmienie piersią oraz wprowadzenie bezpiecznych i właściwych pokarmów uzupełniających od wieku sześciu miesięcy w okresie karmienia piersią.

Branża medyczna w Polsce

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Przyszłość nowych technologii w medycynie rysuje się w jasnych barwach – co do tego nie można mieć nawet cienia wątpliwości. Całodobowa dostępność czy nieustanny wzrost popularności akcesoriów do monitorowania funkcji organizmu (takich jak pulsometry, krokomierze) otwierają przed telemedycyną gigantyczne możliwości. Co więcej, pojawia się coraz więcej firm i startupów produkujących urządzenia, które ułatwiają zapewnienie lepszej opieki medycznej przez Internet.

Już dziś, spełniając zapotrzebowanie w zakresie telemedycyny, rośnie rynek produktów umożliwiających zdalne monitorowanie stanu zdrowia. Według szacunków ekspertów, wartość tego rynku do końca 2027 roku na całym świecie ma wynieść 43 miliardy dolarów. Jego rozwój jest zgodny z najnowszymi trendami, które mają optymalizować działalność placówek medycznych poprzez zapewnienie pacjentom w jak najszerszym zakresie opieki w miejscu zamieszkania oraz interweniowanie tylko w koniecznych sytuacjach. Przewiduje się również, że cały globalny rynek opieki zdrowotnej online będzie rosnąć w tempie 14,5% rok do roku, co oznacza że w 2027 roku może on osiągnąć wartość 230,6 miliarda USD.